Puhe maakunta- ja sote-uudistusseminaarissa

12.01.2018

Keski-Suomen maakuntavaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Mauri Pekkarinen maakunta- ja sote-uudistuksen työseminaarissa Jyväskylässä, Cumulus Resort Laajavuoressa perjantaina 12.1.2018. Julkaisuvapaa.

 

Tuoreimmat viestit kertovat, että Keski-Suomella menee nyt hyvin. Niin pitääkin.

 

Lähdimme takamatkalta. Haluamme Suomen kehityskuvassa paikan podiumilta. Meillä on siihen luonnonresursseja, osaamista ja tekemisen traditiota. Tämän kaiken varmistamiseksi meidän on tunnistettava suhteelliset vahvuutemme, mutta myös heikkoutemme. Näistä lähtökohdista meidän on edettävä koko maakunnan yhteisillä strategisilla valinnoilla.

 

Maakuntastrategioidemme toteuttamiseksi tarvitsemme osamme myös valtakunnan yhteisistä kehityspanoksista. Tämän varmistamiseksi meidän on oltava valppaana myös tänään. EU:n uuden ohjelmakauden valmistelu on vahvassa vauhdissa. Keski-Suomen on huolehdittava siitä, että maan hallitus tunnustaa Keski-Suomen tarpeet muun muassa liikenneolojen, osaamisen ja innovaatioiden rahoituksessa. Tämä tarkoittaa maakunnan aluekehityksen aseman parantamista.

 

Muutama päivä sitten julkistettiin Helsingin seudun kasvuraportti. Johtopäätös oli, että myös valtiovallan on satsattava pääkaupunkiseudulle ja kasvukolmioon nykyistä enemmän. Yksi perustelu vaatimukselle oli, ettei Helsingin seudun kasvu ole ollut viime vuosina niin nopea kuin eräiden muiden Itämeren alueen suurien kaupunkien.

 

Totuus on toisenlainen. Kööpenhaminan, Göteborgin ja Hampurin väestön kokonaiskasvu on ollut Helsingin seutua vaisumpaa. Tukholman ja Oslon kasvu on ennen muuta maahanmuuton tuomaa. Tätä tärkeämpää on havaita, että maan sisäinen muuttoliike kasvun tekijänä on ollut Helsingin seudulla kaikkia verrokkikaupunkeja suurempi. Oslossa sitä ei ole ollut lainkaan. 

  

Suomi tarvitsee vahvan pääkaupungin, muttei toimilla, joita konsulttitoimisto MDI:n selvitys esittää. Kolmas raide, Tallinnan tunneli ja tunnin ratayhteys Turkuun Pisara-radan ja Metron jatkeeksi maksavat miljardeja euroja. Jos niiden toteuttaminen todetaan tärkeäksi, on ne rahoitettava lähinnä markkinarahoituksella. Huomattakoon, että useimmat esitetyistä hankkeista ovat kalliimpia kuin olisi uusi suora ratayhteys Jyväskylästä Lahteen/Helsinkiin ja moninkertaisesti kalliimpia kuin kaksoisraide Jyväskylästä Tampereelle.

 

MDI:n selvitys vaatii myös tutkimus- ja kehityspanosten (t&k) sekä koulutusrahojen keskittämistä nykyistä enemmän, vaikka pääkaupunkiseutu vie näiden voimavarojen ja koko maan julkisten varojen potista jo nykyisin puolet.

 

Edellä sanottua en kerro kademielellä. En liioin usko, että kovin moni ajattelee, että sanomani on nurkkakuntaisuutta. Keski-Suomen on pidettävä puolensa. Niin teimme äskettäin liikennerahoissa ja niin teimme, kun huolehdimme siitä, että Jyväskylässä alkaa diplomi-insinöörikoulutus.

 

Lisätietoja:

 

Mauri Pekkarinen, puh. 050 511 3097
04.06.2019Euroopan parlamentin jäsen Mauri Pekkarisen erityisavustajaksi Petri Neittaanmäki
26.05.2019Kiitos äänestäjilleni!
21.05.2019Maatalous- ja aluepolitiikka keskiössä!
21.05.2019Metsä on mahdollisuutemme
01.05.2019EU:n on keskityttävä suuriin asioihin
08.03.2019Mauri liikkeellä!
23.02.2019Suomen eriarvoistumiskehitykselle on saatava jarrut
30.12.2018Missä vuoden 2011 kaivoslaki on vanhaa huonompi? - Korjattavaa silti löytyy sekä ympäristölainsäädännöstä että kaivoslaista!
19.12.2018Eurovaaliehdokas Mauri Pekkarinen tavattavissa
09.12.2018Yhteiskuntaa on ryhdyttävä eheyttämään

Siirry arkistoon »