Puhe maakunta- ja sote-uudistusseminaarissa

12.01.2018

Keski-Suomen maakuntavaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Mauri Pekkarinen maakunta- ja sote-uudistuksen työseminaarissa Jyväskylässä, Cumulus Resort Laajavuoressa perjantaina 12.1.2018. Julkaisuvapaa.

 

Tuoreimmat viestit kertovat, että Keski-Suomella menee nyt hyvin. Niin pitääkin.

 

Lähdimme takamatkalta. Haluamme Suomen kehityskuvassa paikan podiumilta. Meillä on siihen luonnonresursseja, osaamista ja tekemisen traditiota. Tämän kaiken varmistamiseksi meidän on tunnistettava suhteelliset vahvuutemme, mutta myös heikkoutemme. Näistä lähtökohdista meidän on edettävä koko maakunnan yhteisillä strategisilla valinnoilla.

 

Maakuntastrategioidemme toteuttamiseksi tarvitsemme osamme myös valtakunnan yhteisistä kehityspanoksista. Tämän varmistamiseksi meidän on oltava valppaana myös tänään. EU:n uuden ohjelmakauden valmistelu on vahvassa vauhdissa. Keski-Suomen on huolehdittava siitä, että maan hallitus tunnustaa Keski-Suomen tarpeet muun muassa liikenneolojen, osaamisen ja innovaatioiden rahoituksessa. Tämä tarkoittaa maakunnan aluekehityksen aseman parantamista.

 

Muutama päivä sitten julkistettiin Helsingin seudun kasvuraportti. Johtopäätös oli, että myös valtiovallan on satsattava pääkaupunkiseudulle ja kasvukolmioon nykyistä enemmän. Yksi perustelu vaatimukselle oli, ettei Helsingin seudun kasvu ole ollut viime vuosina niin nopea kuin eräiden muiden Itämeren alueen suurien kaupunkien.

 

Totuus on toisenlainen. Kööpenhaminan, Göteborgin ja Hampurin väestön kokonaiskasvu on ollut Helsingin seutua vaisumpaa. Tukholman ja Oslon kasvu on ennen muuta maahanmuuton tuomaa. Tätä tärkeämpää on havaita, että maan sisäinen muuttoliike kasvun tekijänä on ollut Helsingin seudulla kaikkia verrokkikaupunkeja suurempi. Oslossa sitä ei ole ollut lainkaan. 

  

Suomi tarvitsee vahvan pääkaupungin, muttei toimilla, joita konsulttitoimisto MDI:n selvitys esittää. Kolmas raide, Tallinnan tunneli ja tunnin ratayhteys Turkuun Pisara-radan ja Metron jatkeeksi maksavat miljardeja euroja. Jos niiden toteuttaminen todetaan tärkeäksi, on ne rahoitettava lähinnä markkinarahoituksella. Huomattakoon, että useimmat esitetyistä hankkeista ovat kalliimpia kuin olisi uusi suora ratayhteys Jyväskylästä Lahteen/Helsinkiin ja moninkertaisesti kalliimpia kuin kaksoisraide Jyväskylästä Tampereelle.

 

MDI:n selvitys vaatii myös tutkimus- ja kehityspanosten (t&k) sekä koulutusrahojen keskittämistä nykyistä enemmän, vaikka pääkaupunkiseutu vie näiden voimavarojen ja koko maan julkisten varojen potista jo nykyisin puolet.

 

Edellä sanottua en kerro kademielellä. En liioin usko, että kovin moni ajattelee, että sanomani on nurkkakuntaisuutta. Keski-Suomen on pidettävä puolensa. Niin teimme äskettäin liikennerahoissa ja niin teimme, kun huolehdimme siitä, että Jyväskylässä alkaa diplomi-insinöörikoulutus.

 

Lisätietoja:

 

Mauri Pekkarinen, puh. 050 511 3097
23.07.2020MEP Pekkarinen Euroopan parlamentin päätöslauselmasta
16.07.2020Power to X -teknologia voi olla tulevaisuutta!
28.05.2020Pekkarisen metsälausunnot hyväksyttiin
21.05.2020Olisiko aika irrottautua Saksan liekasta?
15.05.2020Mepit Elsi Katainen ja Mauri Pekkarinen: Kyllä hätäavulle, mutta ei yhteisille velkakirjoille!
12.05.2020MEP Mauri Pekkarinen Euroopan parlamentin aluepoliittisen valiokunnan kokouksessa: Turvetuotantoalueet vastaavan tuen piiriin kuin hiilialueet
09.05.2020MEP Mauri Pekkarinen Eurooppa-päivänä: On yhteistyön, muttei yhteisvastuun aika!
20.04.2020Breton vastasi MEP Pekkarisen kirjalliseen kysymykseen akkuteollisuudesta
17.04.2020Mepit Katainen ja Pekkarinen: "Emme tukeneet yhteisvastuullisia uusia rahoitusratkaisuja, korona- tai elvytysbondeja"
21.02.2020EU:n aluepolitiikkaa uudistettava ja arktinen alue huomioitava!

Siirry arkistoon »