Työtä ja tuloksia!

Share |
25.11.2017

Kun kilpailukykysopimus (kiky) lähetettiin matkaan puolisentoista vuotta sitten, moni tuskin uskoi sen johtavan nyt nähtävään talouden lentoon. 3,5 prosentin kasvu, työttömyyden väheneminen yli 60 000:lla henkilöllä, velan kasvun hidastuminen ja kansantalouden kääntyminen ylijäämäiseksi ovat nyt totta. Eivätkä ennusteet tulevastakaan ole huonoja.

Meneillään olevassa työmarkkinakierroksessa kasvun merkit on huomattu. Avaukset kertovat 3–3,5 prosentin kohennuksesta palkkoihin kahden vuoden sihdillä. Kikyssä sovitut veronkevennykset lisäävät nekin käteen jäävää. Vaikka monilla ei mene vieläkään erinomaisesti, paremmin kuitenkin kuin vuosiin.

Kiky leikkasi eri tavoin useimmilta ansiotyössä olevilta, heiltä, joiden ansioita voidaan nyt siis vähän kohentaa. Indeksien jäädyttämiset kohdennettiin vastaavasti moniin perus- ja perheturvan etuuksiin. Sanottuun ansiotulokohteluun nojaten ne saattoivat silloin näyttää perustelluilta. Nyt eivät niinkään. Jotain tarttis tehdä, varovasti sanoen!

Eduskuntakeskustelussa Suomen Eurooppa-politiikasta oltiin monesta yhtä mieltä: byrokratiaa pitää purkaa ja tehdyt päätökset on pantava toimeksi. Perussuomalaiset kyseenalaistivat tietysti koko EU-jäsenyyden. Siinä ei ole uutista.

Mutta SDP:n ja vihreiden kannanotot euroalueen integraation syventämiseksi, eli kannat niin sanotun EU:n suhdannerahaston puolesta, olivat monille yllätys. Emun syventäjien kaavailuissa EU:n budjettiin sijoitettavalla suhdannerahalla rahoitettaisiin jäsenmaiden eri sortin suhdanteita tasaavia hankkeita. Niitä mekin sitten rahoittaisimme.

Tuollainen tie johtaa yhteiseen talous- ja finanssipolitiikkaan. Se tarkoittaa yhteisiä velkoja, veroja ja menoja. Sille tielle on sanottava ei! Komission puheenjohtajan tavoite yhteisestä finanssiministeristä, joka ei olisi vastuullinen jäsenmaille, vaan ylikansalliselle EU-parlamentille, on suorastaan tolkuton.

Suomen EU-politiikan tulee tähdätä sisämarkkinoiden ja kauppapolitiikan esteiden poistamiseen, järkevän ilmasto- ja energiapolitiikan rakentamiseen, pakolaispolitiikan korjaamiseen ja sellaiseen puolustusyhteistyön tiivistämiseen, jonka perustana on kuitenkin oma kansallinen puolustus.

Maakunta- ja sote- uudistuksen ”viimeinen” rutistus lähestyy. Lausunnolla olevassa valinnanvapauslakiesityksessä on korjaustarpeita.

Suomen Kuntaliiton kokoukset todistivat äsken yksimielisesti tämän. Asiakasseteleiden laajuus ja siihen liittyvät pelisäännöt ja työterveydenhuollon ja perus-soten päällekkäinen rahoitus saattavat uhata julkisen terveydenhoidon selviytymistä. Säästöt saattavat silloin jäädä toiveeksi.

Näin ei saa käydä. Suurhankkeesta voidaan ja pitää tehdä hyvä.

Valtion nyt hoitamat työvoima- ja elinkeinopalvelut, niiden järjestäminen ja rahoitus, on ollut tarkoitus siirtää luonnollisesti osaksi maakuntahallintoa. Nyt tämä ei sovikaan eräälle hallitusryhmälle.

Näiden tehtävien järjestäminen pitäisi kuulemma voida siirtää erilliselle kuntayhtymälle. Siis maakuntahallinnon rinnalle tulisi rakentaa päällekkäinen ja epädemokraattisempi hallintohimmeli! Siniset liputtavat tässä asiassa selvimmin maakuntien puolesta.

Hallitus täydensi viime viikolla vuoden 2018 talousarviota. Kun Kirri–Tikkakoski-moottoritie ei sisältynyt hallituksen syyskuiseen budjettiesitykseen, meteli maakunnassa oli perusteltu. Mutta niin myös hallitusryhmien sisällä ja kesken.

Yritin tyynnytellä sitä mielipidekirjoituksessani syys-lokakuun vaihteessa. Toivoin sitkeyttä odotella vielä vähän aikaa ja ”uskoin”, että työt alkavat niin kuin muutkin budjettikohteet 2018. Budjettia täydentävä esitys onkin nyt eduskunnassa. Siitä löytyvät nyt alkurahat ja 140 miljoonan euron valtuus.

Ratkaisu on suuri voitto Keski-Suomelle. Kiitos kaikille. Tämän asian tarkemman historian aika on vasta, kun eduskunta on lyönyt budjetin lukkoon.

Hyvässä kasvussa oleva Keski-Suomi ei jää ”lepäämään laakereilleen” kasvusta ja työllisyyden ennätysparantumisesta huolimatta. Olemme rakentaneet innovaatiofoorumin, josta koko maakunnan on voitava imeä uutta voimaa.

Käytännössä tämä tarkoittaa maakunnan ammatillisen koulutuksen, ammattikorkeakoulutuksen, yliopiston ja tutkimuslaitosten sekä maakunnan elinkeinoelämän yhteistä toiminta-alustaa. Sen avulla on tarkoitus välittää paras tieto nykyistä nopeammin ja edullisimmin niiden yritysten, yksityisten ja julkisten yhteisöjen tarpeisiin. Perästä kuuluu!

MAURI PEKKARINEN

Kirjoittaja on keskustan kansanedustaja Keski-Suomesta

01.12.2017Sekoilua selvässä asiassa
01.12.2017Puhe Keski-Suomen maakuntavaltuustossa
25.11.2017Työtä ja tuloksia!
19.11.2017Palokan Pelimannitalo 10 vuotta
14.10.2017Kasvupalvelut maakunnille - pääkaupunkiseutu oma lukunsa
30.09.2017Ei federalismille - kyllä yhteistyölle!
05.09.2017Keskustan eduskuntaryhmä tukee Kirri-Tikkakoski -välin rakentamista
05.09.2017Uudistetussa eduskuntatalossa!
30.08.2017Kärkisten silta 20 vuotta
19.08.2017Hallituksen esitettävä keskittämiselle vaihtoehto!

Siirry arkistoon »