Härskimpää se ei voisi olla!

Share |

Perjantai 8.8.2014


Valtiovarainministerin esitys ensi vuoden talousarvioksi on Keski-Suomelle suoranainen tyrmistys. Rinne lupaa suurieleisesti ”runsaasti lisärahaa liikennehankkeisiin”.  Koko Suomen ylivoimaisesti täkein ja kiireisin hanke, 4- tie, uhkaa kuitenkin jäädä ilman rahaa. Jo vuodelle 2012 – 13 alun alkaen alkurahoitettavaksi kaavaillun 4-tien edelle hallitus ajaa nyt joukon uusia kohteita. Kaiken lisäksi hallitus sitoutuu samalla lähes miljardin euron suurhankkeisiin pääkaupunkiseudulle.

Stubbin hallitus on edeltäjänsä Kataisen kabinetin tavoin unohtamassa monet maakunnat, erityisesti Keski-Suomen. Nyt on pakko kysyä, mitä ovat tehneet maan hallituksessa liikenneministerinä vielä äsken toiminut Henna Virkkunen, peruspalveluministeri Susanna Huovinen ja miksei myös Lauri Ihalainen. Maakunnan väellä on oikeus ja velvollisuus kysyä myös maakunnasta olevien ministereiden toimien perään.

Ministeri Rinne korostaa, kuinka hän esittää lisää rahaa perusväylänpitoon, eli lähinnä alemmanasteen ja pienempiin tiekohteisiin. Ministeri Huovinen sanoo, että Keski-Suomeenkin voitaisiin saada siitä pientä peruskorjausrahaa. Tämä on suorastaan surkuhupaisaa, kun muistetaan, että hallitus ensin esitti samaisesta perusväylästön rahoituksesta 100 miljoonan euron leikkauksen. Jos näihin pohjiin nyt tuleekin 50 miljoonan lisäys, jäljelle jää kuitenkin samaisen 50 miljoonan leikkaus vuodelle 2015.  

4- tien ohella akuutti korjauskohde on jo pitkään ollut kantatie 77 välillä Viitasaari-Keitele. Sekään ei sijoitu nimeltä mainittujen kehittämishankkeiden joukkoon.  Se rahoitettaneen perustienpidon rahoilla. Parempi niin kuin ei lainkaan, vaikka vaara tällöin on, että se syö muutoinkin olemattoman vähäistä maakunnan perustienpidon rahoitusta.

Pakko on kysyä myös, missä maailmassa Stubbin hallitus ja sen hallinto elää.  Liikenneministeriön edustajan Mikael Nybergin kommentti Keskisuomalaisessa puhuu puolestaan: ” 4- tien rahoituksessa tarvitaan ensin Metsä Fiberiltä lopullinen päätös ennen kuin asiasta voidaan käydä lopulliset neuvottelut”.  On uskomatonta, että ministeriössä ei tiedetä, että kaikissa oloissa 4- tien remontti on välttämätöntä! Keski-Suomen liiton ja maakunnan kuntien kaikissa mahdollisissa kannanotoissa kohde on vuosien ajan ollut ykköshanke.