Bussit biokaasuun

Share |

Tiistai 21.3.2017 klo 13:16


Taas muistutan, että kohta Jyväskylässä on tarjolla biokaasua ja kaasua entistä enemmän ja useammassa paikassa.

Laukaan Leppäveden Erkki Kalmari on tarjonnut sitä muilta osin jo vuosia. Mutta hitaasti on lisääntynyt tarjonta. Niin myös kysyntä. Mittavaan tarjonnan lisäämiseen ei ole ollut oikein intoa, kun ei ole ollut tietoa siitä, että millaista kysynnän kasvua voi odottaa.

Nyt tiedetään, että Jyväskylässä alkaa Mustankorkealta kohta virrata biokaasua. Mahdollisuudet biokaasun tarjontaan Jyväskylän seudulla on selvitetty lähes 20 000 henkilöauton tarpeisiin.

Varmuus tarjonnasta paranee myös siten, että Gasum avaa Jyväskylään aseman jo kesällä 2017 Metsälehmuksentielle. Jyväskylän tankkausasemalta saa tankattua paineistettua maa- ja biokaasua (CNG) polttoaineeksi henkilö-, jakelu-, jäteautoihin ja busseihin. Asema palvelee myös raskaan liikenteen ajoneuvoja tarjoamalla polttoaineeksi nesteytettyä maa- ja biokaasua (LNG/LBG).

Ratkaisevaa uusille kaasun käytön lisäämistoimille on, että kaasun jakelupaikkoja on pakko lisätä ja niitä lisätään myös Jyväskylässä. Tämän takaa jo EU-direktiivin toimeenpano, joka edellyttää, että sekä kaasun että liikennesähkön latauspaikkoja on tarjolla tietyllä etäisyydellä.

Myös näiden positiivisten asioiden jälkeen biokaasun – ja siis myös muun kaasun – lisääminen vaatii kuitenkin edelläkävijöitä. Jyväskylän kaupunki ja sen tilaama julkinen liikenne voivat haluttaessa olla sellaisia.

Kaupungin bussit, noin 96 kpl, tulee vaihtaa biokaasulla ja kaasulla kulkeviksi. Tiedän, että se vaatii sopimuksen uudistamista Koiviston Auton kanssa. Uskon silti, että jo imagosyistä ja siirtymäajalla yritys voisi olla valmis tähän.

Ratkaisu olisi viisas kaupungin jätteiden, ainakin osan, käytön kannalta. Jatkossa koko maakunnan jätteiden, myös ns. suoja-alueiden ja niiden niittäjien kannalta. Se olisi viisasta uusiutuvan energian mallikaupungin tittelistä kisaavalle Jyväskylälle, sen imagolle, kaupunkilaisille, koko maakunnalle ja Suomelle.

Olen varma, että tällaista ratkaisua seuraisivat myös monet muut raskaamman liikenteen harjoittajat. Henkilöautoilla ajavista puhumattakaan.

Autoverotukseen pitää kuitenkin tehdä muutos. Ei biokaasuautoa voi autoverottaa niin kuin fossiilisella polttoaineella kulkevaa!

MAURI PEKKARINEN

kansanedustaja (kesk.)

kuntavaaliehdokas

Jyväskylä