Kiireellisyydet järjestykseen

Share |

Perjantai 10.2.2017


"Oikorataa ei pidä unohtaa", muistutti tämä lehti pääkirjoituksessaan (KSML 8.2.). Toiveeseen on helppo yhtyä, pitkällä tähtäyksellä. Asioiden kiireellisyysjärjestys on pidettävä kuitenkin tiukasti mielessä.

Yli miljardi euroa maksava oikorata vaatii suuret infrarahoituksen uudistukset ja lisäykset ennen kuin tällaiselle hankkeelle löytyisi rahoitus. Ja kavereitakin pitäisi hankkeen ajamiseen saada muista maakunnista. Päijät-Hämekään ei kannata Päijänteen länsipuolista ratkaisua.

Kaiken kukkuraksi oikoratarahoitus veisi valtion nykyisellä budjettirahoituksella yli kymmenen vuoden ajan koko Suomen radanrakentamisen rahat. Siihen ei taida muu Suomi olla ihan valmis, etenkin kun oikorata nopeuttaisi Jyväskylä–Helsinki-yhteyttä 15–18 minuuttia Tampereelle rakennettavaan kaksoisraiteeseen verrattuna.

Paljon maksaa kaksoisraidekin; kuitenkin noin puolet oikoradan investointiin verrattuna.

Maakunnan akuutti ja suuri voimainkoitos onkin saada Tampereelle kaksoisraide suunniteltua ja sitten rahoituksen pää avatuksi. 15–20 minuutin nopeuttaminen nykyiseen reiluun kolmen tunnin Helsinki-yhteyteen saadaan jo sillä, että Tampereen ohitus hoidettaisiin ensi tilassa. Ohituksen hinta on vain muutama miljoonaa euroa.

Kaiken lisäksi Keski-Suomelle ja koko Suomelle tärkeä on myös poikittaisyhteys. Suorastaan hassuahan tämä nykyisin on, että Savosta Jyväskylän kautta Pohjanmaalle pitää henkilöliikenteessä ajella ensin etelään Tampereelle ja nousta sieltä sitten ylös kohti Pohjanmaata.

Eli, liikenteen rakentamisen rahoitus on uudistettava. Sen tempun onnistumisen jälkeenkin meidän on pidettävä huolta hankkeiden tärkeysjärjestyksestä.

Mauri Pekkarinen

kansanedustaja (kesk.)

pj, maakuntavaltuusto

kuntavaaliehdokas

Jyväskylä